![]() |
Omdat dit een periodiek signaal is moet het zijn opgebouwd uit
een grondgolf met frequentie: en harmonischen met frequenties 2f, 3f, 4f enz. Het is nu voldoende om te kijken naar één periode van het input signaal G(t), en dus ook naar één periode van de grondgolf en twee, resp. drie perioden (enz.) van de harmonischen. Voor de fouriertransformatie moeten we óók kijken naar de cosinussen. Als je dat doet zul je zien dat bij dit zaagtandvormige signaal bij vermenigvuldigen (zie verderop) de uitkomsten steeds op nul uit komen. De cosinussen geven in dit geval dus geen bijdrage. Hiernaast zie je het originele signaal en de sinussen van de grondtoon met frequentie f en de sinussen van de tweede en derde harmonische. |
![]() |
Hier zien we de zaagtand vermenigvuldigd met de sinus
van de grondtoon. Een beetje een vreemde vorm. Vanuit het midden gezien is
het iets van: waarvan het oppervlak onder de lijn bepaald moet worden (integreren). |
![]() |
En zo ziet het er uit voor de tweede harmonische, met
frequentie 2f. Natuurlijk moet het oppervlak onder de 0-lijn worden afgetrokken, maar we zien al wel dat het resultaat geen nul zal zijn. |
![]() |
En dit is de derde harmonische met frequentie 3f. Ook hier zal het resultaat zeker niet nul zijn. |
![]() |
Bemonsteren met 12f betekent dat er geen frequenties hoger
dan 5f in het signaal aanwezig zouden mogen zijn. Die zijn er vrij zeker wel,
gezien de scherpe hoeken, maar we laten dat maar even zo. Wel is het dan zo dat we nu geen hogere harmonischen kunnen uitrekenen dan 5f. Willen we dat wel, dan moeten we een hogere samplefrequentie nemen, bijv. 24f of 48f of nog hoger. Met de PC is dat geen enkel probleem, maar voor "met de hand" een beetje veel werk. |
![]() |
Natuurlijk moeten we ook de sinussen voor de grondtoon en de
harmonischen samplen. Hier zie je dat voor de grondtoon: sin(30°), sin(60°), sin(90°) enz., hier en daar wat afgerond. Let op: de verticale schaal is wat uitgerekt t.o.v. de zaagtand. |
![]() |
De twee gesamplede golfvormen worden dan sample voor sample
met elkaar vermenigvuldigd. O, dat is gemakkelijk en zo pakt het dan uit. |
![]() |
De wiebellijn is de grondtoon met de harmonischen 2 t/m 5. Links zien we die over de zaagtand heen getekend en dan wiebelt hij er mooi omheen. Rechts zien we de samples zoals we die van de zaagtand hadden genomen. Daar zit nogal wat afwijking in. Eigenlijk hadden we ook de samples moeten nemen van de wiebellijn. |